ייעוץ משפחתי והדרכת הורים בגישת הסמכות החדשה של חיים עומר

הרצאה ליום היערכות – הסמכות החדשה בביה"ס

מטרות

  • קידום אקלים מיטבי ובניית קהילה בית-ספרית חסונה בשגרה החדשה
  • מניעת שחיקה מורית – יצירת אקלים בו ניתן לשגשג ולא רק לשרוד
  • רכישת ארגז כלים פרקטי להתמודדות עם נוכחות מורית בשגרת הקורונה
  • סמכות מורית – רכיבי הסמכות המורית ברוח הסמכות החדשה

נחיצות חיזוקו של הצוות החינוכי בתקופה זו

בימים אלו אנו עדים להפרה של שגרת החיים הנורמלית והמארג החברתי כפי שהכרנו אותו עד כה. לצד מחוות של סולידריות ותקווה לעתיד טוב יותר, כתוצאה מהריחוק החברתי, ההסגר וחוסר הודאות לעתיד לבוא, מצטברים נתונים ראשוניים המצביעים על מגמות מדאיגות – התגברות חרדה, חוסר אונים, עצבנות, אלימות בתוך המשפחה, דיכאון ואובדנות וקשיי תפקוד. נראה כי העומס על הצוותים החינוכיים, הגדול ממילא גם בשגרה, צפוי להתעצם עם החזרה ההדרגתית לשגרה חדשה. לפיכך יידרשו הצוותים החינוכיים להעשיר את יכולותיהם ולהפעיל התערבויות יעילות ומגוונות יותר מבעבר, על מנת לתפקד ולספק מענה חינוכי וטיפולי אפקטיבי.

תרומתה של גישת הסמכות החדשה במצבי משבר

גישת הסמכות החדשה מספקת מענה למצבים לא אידיאליים (הפרעות התנהגות קשות, חרדה, סרבנות ביה"ס, קשיי תפקוד ועוד) ועוסקת בכינונה של עמדה יציבה ונוכחת אשר מעוגנת בתמיכה קהילתית ועבודת צוות. עמדה זו מחזקת את הצוות החינוכי והופכת אותו למשענת רלוונטית ואיתנה, המאפשרת קידום אקלים בית-ספרי מיטבי וחוסן קהילתי. עקרונות הפעולה מתבססים על נוכחות ואכפתיות, שליטה עצמית והימנעות מתהליכי הסלמה, יצירת מבנה חוקים ברור וגיוס תמיכה. עקרונות אלו מסייעים לחיזוק סמכותו של הצוות החינוכי בביה"ס, מקדמים נורמות חיוביות, ערבות הדדית ואכפתיות, ומייצרים תחושת מוגנות וקהילתיות.

מסגרת המפגש

מפגש פרונטלי או באמצעות הזום.

מנחה

ד"ר אוהד נחום, פסיכולוג קליני, עובד עם ילדים ומבוגרים בקליניקה פרטית בת"א. עוסק בהדרכת הורים ויישום עקרונות הסמכות החדשה במסגרת טיפולית ובמסגרות קהילתיות (בתי-ספר ומוסדות חינוך וספורט). חבר מייסד במרכז להעצמה הורית המעניק ייעוץ, הכשרה, טיפול משפחתי והדרכת הורים בגישתו של פרופ' חיים עומר. מרצה בפרומים מגוונים בארץ ובעולם בנושא יישום עקרונות הסמכות החדשה.